در خبرها آمده بود یکی از شرکت‌های فعال در زمینه واردات تلفن همراه در ایران اقدام به ورود گوشی‌های هوشمند ایسر به بازار ایران نموده است و طی یک کنفرانس خبری از گوشی‌های جدید رونمایی کرده است.

به گزارش ایتنا، هرچند می‌شود این امر را تحولی بسیار خوب در بازار موبایل ایران به حساب آورد ولی برخی تردیدها در خصوص صحت این خبر ما را برآن داشت تا با ساده‌ترین ابزار موجود یعنی پیگیری از طریق وب‌سایت منطقه خاورمیانه ایسر و در صورت نیافتن پاسخ مناسب تماس با دفتر منطقه‌ای شرکت ایسر در خاورمیانه که در شهر دوبی مستقر است، از چند و چون این خبر مطلع شویم.

جست‌وجوی بسیار برای یک “هیچ”!

بنا بر اطلاعات موجود در وب سایت رسمی شرکت ایسر در منطقه خاورمیانه، این شرکت تنها برای خدمات پس از فروش مانیتورهای ایسر در ایران نماینده رسمی دارد.

با توجه با نیافتن پاسخ مناسب اقدام به تماس با دفتر منطقه‌ای ایسر در دوبی نمودیم که متاسفانه هیچ پاسخی به دو نامه پست الکترونیک ارسال شده به آدرس‌های پشتیبانی و فروش شرکت ایسر خاورمیانه داده نشد. ولی نتیجه پاسخ تلفنی دفتر دوبی به ايتنا بهت‌آور بود: «این شرکت “هیچ” نماینده‌ای برای فروش تلفن‌های همراه هوشمند خود در ایران نه برای فروش و نه برای خدمات پس از فروش ندارد.!»

یک سوال، پاسخ‌های محتمل و بازنده اصلی

سوال اینجاست که اصولا تفاوت نماینده رسمی یک شرکت با شرکت‌های گمنامی که هر روز اقدام به واردات به روش‌های مختلف به کشور و بدون برقراری ارتباط قانونمند با شرکت مادر و داشتن هرگونه تعهدی به مصرف کننده می‌نمایند، چیست؟ و دلیل این ناهماهنگی چیست؟

در بهترین شرایط و با حسن ظن می‌توان گفت که شاید شرکت ایسر با بی‌توجهی یا بنا بر مصالحی! از اعلام رسمی این خبر مهم سر باز زده و آن را نه از طریق وب‌سایت خود منتشر ساخته و نه اساساً خود را به مصرف کنندگان ایرانی پاسخگو می‌داند و البته در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا این خواسته بزرگی است که شرکتی که اجناس خود را در ایران به فروش می‌رساند و از درآمد ایرانیان منتفع می‌شود، حداقل نام شرکت همکار خود را در ایران در سایت رسمی خود منتشر سازد؟ امری که توسط اغلب شرکت‌های تراز اول تولید کننده تلفن همراه در ایران اتفاق می‌افتد، یا در پاسخ تماس تلفنی یک ایرانی که با پرداخت هزینه تلفن بین‌المللی از ایران با دوبی تماس گرفته، بدون اطلاعات کافی پاسخی نادرست بدهد؟

اما این تمام احتمالات نیست.

احتمال دیگری که امیدواریم نادرست باشد این است که شرکت مذکور بدون اخذ مجوزهای لازم از شرکت ایسر تنها اقدام به خرید و واردات محصولات این شرکت از یکی از فروشندگان آن در منطقه نموده است، امری که در سال‌های اخیر در بین بسیاری از واردکنندگان محصولات الکترونیکی مصرفی و تجهیزات رایانه‌ای متداول شده است.

این ظن زمانی تقویت می‌شود که بدانیم شرکت مذکور پیش از این نیز بصورت یک جانبه خود را به عنوان نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محصولات شرکت های موتورولا و ZTE اعلام نموده است، ادعایی که رسماً توسط شرکت موتورولا تکذیب شده و توسط شرکت ZTE نیز تایید نشده است.

بزرگ‌ترین اشکالی که در صورت صحت این فرضیه وارد است، عدم تعهد شرکت تولید کننده به تامین قطعات برای پشتیبانی از محصول فروخته شده است و تنها کسی که از این معامله زیان می‌بیند خریدار مغبون است و بس.

جایگاه همیشه خالی نظارت

دراین بین باز هم جای خالی نهادهای دولتی ناظر به شدت احساس می‌شود.

و این داستان ادامه دارد…

1 دیدگاه

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید