تبلیغات

همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 88 و با وجود ورود فناوری های نوین به داخل کشور، خروج این بازار از رکود همچنان در هاله ای از ابهام به سر می برد.

به‌گزارش عصرارتباط، بازار تجهیزات دیجیتالی در داخل کشور که شامل گوشی‌ تلفن‌همراه، دوربین‌های دیجیتال، تجهیزات صوتی- تصویری و کنسول‌های بازی است، در آخرین ماه سال و در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته با کاهش فروش چشم‌گیری رو‌به‌رو شده است. در این میان سه عامل اصلی کمبود نقدینگی، نامشخص بودن وضعیت یارانه‌ها و نیز بحران اقتصادی از مهم‌ترین دلایلی است که کارشناسان این حوزه بر تاثیرگذاری آن‌ها در بازار دیجتال صحه گذاشته‌اند.

موبایل بی موبایل

بازار گوشی‌های تلفن‌همراه که بدون‌شک پویاترین بازار در میان سایر ابزارهای دیجیتالی به‌شمار می‌رود نیز براساس همین سه اصل دچار سکون کاملا محسوسی شده است. البته نمی‌توان از تغییر نگرش کاربران نسبت به خرید این کالای لوکس نیز به‌سادگی عبور کنیم؛ جایی‌که با توجه به ورود محصولات جدیدتر به بازار بیشتر کاربران تمایل به تعویض گوشی دارند تا خرید یک محصول تازه‌تر و از ‌همین رو مقدار سرمایه جابه‌جا شده در این میان به‌طور حتم نمی‌تواند چندان چشمگیر باشد.

در همین‌حال،مشخص‌ نبودن وضعیت یارانه‌ها که براساس نظر کارشناسان روی قیمت گوشی‌ها تاثیرات چشمگیری خواهد داشت نیز مزید بر علت این کاهش شده است. برهمین اساس فعالان بازار معتقدند که کاربران برای خرید گوشی مورد نیاز خود کمی صبر می‌کنند تا با توجه به شرایط سال آینده، تصمیم‌گیری کنند.

با این وجود به‌نظر می‌رسد هجوم گوشی‌های قاچاق و تاثیراتی که روی بازار محصولات اصلی دارد نیز از دیگر عواملی است که بازار گوشی تلفن‌همراه را تحت تا‌ثیر خود قرار داده تا تجربه‌ای ناخوشایند از روزهای پایانی سال 88 داشته باشد. در این میان فروشندگانی که هنوز به‌واسطه فروشگاه یا شهرت خود، کم و بیش فعالیت می‌کنند، همچنان امیدوارند این بازار با تاخیری یک ماهه از اواسط اسفندماه بار دیگر شاهد حضور خریداران و پویایی دگر باره باشد.

مدیر یکی از فروشگاه‌های پاساژ علاء‌الدین به‌عنوان اولین مجتمع تخصصی موبایل، با اشاره به وضعیت نامساعد گوشی تلفن‌همراه در سال 88، گفت: به‌طور کلی در سال جاری اتفاق خوشایندی به‌وقوع نپیوست و جز در مواردی معدود، سیر فروش گوشی حالتی یکنواخت را طی کرد.

معروف ادامه داد: ما توقع داشتیم حداقل با نزدیک‌ شدن به پایان سال سهم فروش گوشی روندی صعودی داشته باشد، البته در برهه‌ای از زمان این اتفاق به‌وقوع پیوست اما میزان سود عایدی فروشندگان به دلیل گرایش کاربران به تعویض گوشی و نه خرید آن به طرز کاملا محسوسی کاهش پیدا کرد.

دوربینهایی که عکس نمیگیرند

شرایط در بازار دوربین‌های دیجیتالی نیز کاملا مشابه وضعیت گوشی تلفن‌همراه است با این تفاوت که نوع نگرش کاربران این دو کالا کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. براساس آماری که نماینده‌های فروش محصولات کانن و نیکون به‌عنوان دو برند پرفروش این حوزه در بازار جمهوری اعلام کردند، هرساله با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، فروش دوربین‌های کامپکت به طرز شگفت‌آوری افزایش پیدا می‌کند، اما دوربین‌های حرفه‌ای‌تر تغییر چندانی در سهم فروش خود نمی‌بینند.

اگرچه این قاعده فروش در سال جاری نیز در بازار حکمفرما بوده است، اما به‌گواه فروشندگان این حوزه کمبود نقدینگی و احساس خطر خریداران از تغییرات بنیادین قیمت‌ها در سال آینده با توجه به مبهم‌بودن وضعیت یارانه‌ها، این فروش را با کاهش 20 تا 30 درصدی نسبت به زمان مشابه روبه‌رو کرده است. از طرفی ورود فناوری‌های نوینی همچون استفاده از صفحه‌نمایش‌های لمسی و یا استفاده از قابلیت‌هایی نظیر بلوتوث در قالب یک دوربین دیجیتالی کامپکت، اندک خریداران این حوزه را به سمت برند یا برندهایی خاصی کشانده و از همین رو و به‌دلیل نبود گستردگی درمیان سایر برندها ناخودآگاه کاهش فروشی در میان دوربین‌های دیجیتالی به‌وجود آمده است.

وثوقی که در زمینه فروش دوربین‌های دیجیتالی با برند کانن فعالیت می‌کند نیز ضمن اشاره به کاهش فروش حتی در حوزه کامپکت‌ها، گفت: ما به هیچ‌عنوان انتظار نداشتیم اتفاقات این‌چنینی در بازار دوربین‌های دیجیتالی به‌وقوع بپیوندد. البته پیش‌تر از این نیز در تعامل با همکاران این انتظار می‌رفت که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و نیز کمبود نقدینگی نزد مردم با کاهش فروش مواجه شویم اما مقدار آن از سطح توقع ما هم بالاتر بود.

LCD یا LED مساله این است

بازار نمایشگرهای صفحه‌تخت با هجوم فناوری‌های عجیب و غریب و بیشتر گران‌قیمت سبب شده تا خریداران این کالای دیجیتالی در قشر مرفه جامعه جای بگیرند. این در حالی است که با وجود این‌که بازار تجهیزات تصویری کشور پس از چند سال از ورود LCD تازه از حالت شوک خارج شده بود، ورود LED تمام محاسبات فروشندگان را بر هم‌زد.

از همین رو نیاز به صرف هزینه بیشتر برای خرید این کالای لوکس تصویری سبب شده تا بازار این‌گونه تجهیزات نه‌تنها در روزهای نزدیک به سال نو بلکه در طول سال نیز روندی بدون‌نوسان و کم‌رنگ داشته باشد. از طرفی ورود محصولات ساخت داخل اگرچه تلاش کرده تا با تکیه بر اهرم قیمتی به رقابت با برندهای مطرح بین‌المللی بپردازد اما نبود اطمینان کافی از سوی کاربران به این محصولات چه از نظر کیفی و چه از نظر خدمات پس از فروش، همچنان نتوانسته نظر مساعد کاربران را جلب کند.

در بازار تجهیزات تصویری همانند گوشی تلفن‌همراه، قاچاق و بازار سایه ایجاد شده توسط فرواردرها نیز به بازار نمایشگرهای صفحه‌تخت اصلی ضربه زده و به دلیل رغبت کاربران به استفاده از گارانتی‌‌های رسمی و در عین‌حال قیمت بالای آنها، کاهش فروش کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

دلاور به‌عنوان نماینده فروش تلویزیون‌های پاناسونیک نیز در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط بازار کنونی در مقایسه با سال گذشته، گفت: بدون‌شک نمی‌توان امسال را با سال گذشته مقایسه کرد. درنظر بگیرید اوج فعالیت برندهای دیجیتال همزمان با ایام پایانی سال است و در حالی‌که این زمان از اواسط بهمن هرسال شروع می‌شده، با گذشت یک‌هفته ابتدایی اسفندماه هنوز هیچ اتفاق مثبتی در این بازار روی نداده است.

او ادامه داد: از یک طرف گران‌بودن نوع جدید نمایشگرها و گرایش خریداران به این محصول با توجه به کیفیتش و از طرف دیگر نیم‌نگاه کاربران به شرایط اقتصادی با توجه به وضعیت مبهم قیمت در سال آینده را می‌توان از دیگر دلایل این رکود فروش دانست. با این وجود ما همچنان انتظار داریم با رسیدن به نیمه ماه پایانی سال این شرایط تغییرات محسوسی داشته باشد.

پخشکنندهها ایستاده میخوانند

ظاهرا تنها ابزار دیجیتالی که نه‌تنها با کاهش فروش رو‌به‌رو نشده است، بلکه افزایش محسوسی نیز در پروفایل محصولات خود می‌بیند، پخش‌کننده قابل حمل است. این محصولات که کم‌ترین تغییرات تکنولوژیکی را در سال گذشته به‌خود دیدند، با قرارگرفتن در رنج قیمتی مناسب توانسته‌اند نظر مساعد کاربران را به‌خود جلب کنند.

مدل‌های متنوع پخش‌کننده‌ها که ورود کالاهای چینی مشابه با قابلیت‌های فزاینده، تا اندازه‌ای بازارشان را تحت‌الشعاع قرار داده است، همچنان توانسته‌اند در حال حاضر و در میان سایر تجهیزات دیجیتالی، وضعیت به‌مراتب بهتری داشته باشند، البته نمی‌توان از بازه قیمتی این محصولات نیز به‌سادگی عبور کنیم؛ جایی‌که امکان خرید برای کاربران با هر توان مالی را امکان‌پذیر کرده است.

علایی به‌عنوان نماینده فروش پخش‌کننده‌های قابل‌حمل سونی با اشاره به فروش مناسب این محصولات، گفت: با توجه به این موضوع که برند ما تجهیزات تصویری نیز روانه بازار می‌کند این تفاوت فروش میان محصولات صوتی و تصویری کاملا محسوس است. به‌عنوان نمونه اگر از هر 10 مشتری یک محصول تصویری خود را برای خرید انتخاب می‌کند، این نسبت در میان کاربران پخش‌کننده‌ها 6 به 10 است.

او ادامه داد: البته با وجود پویایی این بازار باز هم نسبت به سال‌های گذشته، کاهش فروش دیده می‌شود چرا که مشکلات اقتصادی، کاربران را به سمت نیازهای اولیه سوق داده است.

کنسولها میمیرند

بازار کنسول‌های بازی داستانی کاملا متفاوت با سایر تجهیزات دیجیتالی در داخل کشور دارند. در وهله نخست نبود یک نماینده رسمی برای برندهای صاحب‌نام این حوزه، سبب شده که اشتیاق کاربران برای خرید این کالای تخصصی – که در سطح بین‌المللی فروش مناسبی دارد – بسیار کمتر از گذشته شود. بازار کنسول‌های بازی به‌دلیل اختصاص کاربرانی به‌مراتب کم‌تر از سایر حوزه‌های دیجیتالی چندان تغییری نکرده و از همین‌رو ثبات بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته است.

منبع: عصر ارتباط

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید