شما تنها از ده درصد مغز خود استفاده می کنید. خوردن هویج به بینایی شما کمک می کند. ویتامین C می تواند سرما خوردگی را درمان کند. آمار جرم و جنایت همیشه در آمریکا بالا بوده ….. هیچ کدام از این جملات واقعیت ندارند!

اما حقیقت مهم نیست. انسان ها آنقدر این جملات را تکرار کرده اند که باورشان شده. به اثر توهم حقیقت خوش آمدید. یک اشتباه در روانشناسی انسان که تکرار را به درستی مطلب ربط می دهد. تاجران و سیاست مداران استاد استفاده از این خطای ادراکی در جهت رسیدن به خواسته های خود هستند.

ریس جمهور کنونی آمریکا٫ ترامپ٫ یک تاجر بزرگ است. وی همین جمله را بار ها و بار ها تکرار می کند. مدارکی دال بر عدم حقیقت این جمله موجود است. تنها به هفته ی پیشین نگاه کنید. هنگامی که وی سه دستور را در راستای قطع روادیدی که خود آن را بار ها و بار ها جلوگیری از خشونت در سطوح بالا علیه نیروی انتظامی در آمریکا می خواند امضا کرده است. به نظر مهم می رسد مگر نه؟ اما این نوع جرایم و همچنین جرایم بسیار خشونت آمیز ده ها سال است که پایین ترین آمار خشونت را به خود اختصاص داده اند.

می خواهید یک دروغ را به واقعیت تبدیل کنید؟ آن را دوباره و دوباره تکرار کنید
می خواهید یک دروغ را به واقعیت تبدیل کنید؟ آن را دوباره و دوباره تکرار کنید

جفری رابینسون٫ وکیل قانونی رییس انجمن آزادی های مدنی می گوید رییس جمهور ترامپ٫ قصد دارد گروه هایی ساخته تا با تهدید های جهانی ای که وجود ندارند مبارزه کند. اما تعدادی از شهروندان باز حرف رییس جمهور را باور می کنند.

هر بار که رییس جمهور مطلبی که با واقعیت تطابق نداشته، توییت کرده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد، حقیقت جویان در مسابقه ای برای کشف اشتباه مطلب به رقابت می پردازند. یک سایت تحقیقاتی کشف کرده که پنجاه و هفت درصد از رای دهندگان در سراسر آمریکا بر این باور بودند که آمار جرم و جنایت از سال ۲۰۰۸ تا اکنون بیشتر شده است. این خلاف داده های FBI است که می گوید این آمار حدود ۲۰ ٪ کاهش یافته است.

پس اینجا چه خبر است؟ لین هشر که روانشناسی از دانشگاه تورانتو است، به همراه گروه تحقیقاتی اش در سال ۱۹۷۰ به این موضوع پی بردند که تکرار باعث می شود همه چیز به نظر موجه تر بیاید. وی اضافه می کند و تاثیر آن زمانی بیشتر می شود که مردم خسته اند یا حواسشان به موضوع دیگری معطوف شده است. می توان گفت این اتفاقی است که دارد در سال ۲۰۱۷ در آمریکا می افتد.

مغز احساس می کند

یکی از بارز ترین مثال های این اثر، پیام های بازرگانی هستند. این تبلیغات آنقدر یک شعار را تکرار می کنند گه هنگامی که کالایشان را در مغازه ای ببینید ناخودآگاه پیام تبلیغاتی اش بر زبان شما جاری شده و آن را باور می کنید.

طبق تحقیقاتی در دانشگاه مرکزی واشنگتن که در سال ۲۰۱۲ و قبل از مشهور شدن این قضیه انجام شده است، تکرار در اخبار کاربرد زیادی در رسانه ها دارد. این شیوه همچنین در سیاست نیز بی تاثیر نیست. به همین دلیل است که نمایندگان تبلیغات به مدیران و سیاست مداران فایل های صوتی ای می دهند تا آن ها را بار ها و بار ها تکرار کنند. حتی آدولف هیتلر نیز از این ترفند آگاه بود. وی در کتاب Mein Kampf نوشته است شعار ها باید به طور مداوم تکرار شوند تا تک تک افراد ایده ی آن را درک کنند.

این شیوه به این دلیل موثر است که هنگامی که مردم سعی می کنند به حقیقت برسند از دو چیز استفاده می کنند: آیا اطلاعات با درک آن ها همخوانی دارد و آیا به نظر آشنا می آید؟ اولین حالت منطقی است. انسان ها اطلاعات جدید را با دانسته های پیشین خود مقایسه کرده و درستی هر دو منبع را می سنجند. اما محققان دریافته اند که آشنایی می تواند از منطق پیشی بگیرد. برای همین اگر بار ها و بار ها بشنوید که مطلبی اشتباه است، ذهن شما دچار پارادوکس می شود. این مطلب آنقدر آشنا به نظر می رسد که به نظر درست می آید.

لیزا فازیو، روانشناس دانشگاه واندربیلت، می گوید هنگامی که با موضوعی برای بار دوم مواجه می شوید، آن را راحت تر تحلیل می کنید و سریع تر می خوانید و آسان تر درک می کنید. وی اضافه می کند: مغز ما این روان تر تفسیر کردن یک موضوع را به درستی آن ربط می دهد (هرچند آن موضوع حقیقت داشته باشد یا نه). منطقی بودن در این هنگام سخت می شود و زحمت می برد. مغز پر کار شما ترجیح می دهد اکثرا به احساس خود تکیه کند.

بگذارید باز به آخرین فرمان های اجرایی ترامپ باز گردیم که اکثرا سمبلیک هستند. آن ها اثبات می کنند که دولت هر کاری که در توانش است انجام می دهد تا افسران نیروی انتظامی را امن نگه دارد. آن ها زبان مبهمی دارند که نگرانی درخواست کنندهگان حقوق مدنی ممکن است منجر به اعتراضات و آشوب شود. مدام این تفکر را تشدید می کنند که آمریکا امن نیست و افسران نیروی انتظامی در خطرند. کشور به یک رییس جمهور مقتدر برای دوباره برقراری نظم نیاز دارد.

مانند هر گونه تمایلی، بهترین راه برای شکست نخوردن این است که بدانیم وجود دارد. اگر چیزی به نظر درست می آمد اما نمی دانستید چرا٫به آن دقت کنید و در آن کند و کاو کنید. اطلاعات خود را مرور کنید. اگر این ها به نظر خیلی سنگین می آید، خب از دانستن اطلاعات به خودی خود لذت ببرید.

بروز ترین اخبار دنیای تکنولوژی را در کانال رسمی برسام دنبال کنید.

1 دیدگاه

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید