وقتی کسی برایم تعریف می‌کند که فلانی مشهور است یک سوال بزرگ در ذهنم شکل می‌گیرد: مشهور به چی؟ این موضوع در مورد برندها هم صدق می‌کند. وقتی تعداد زیادی از مخاطبان یک برند خاص را می‌شناسند و با آن ارتباط گرفته‌اند باید به این سوال پاسخ بدهیم که آن برند به چه چیزی مشهور شده است. این همان چیزیست که آل ریس و جک تراوت در کتاب جایگاه سازی به آن اشاره کرده‌اند.

شهرت برند همان کیمیاییست که صاحبان برندها آن را در طبقات مختلف آژانس تبلیغاتی جستجو می‌کنند. بریف‌ها طوری پر می‌شوند که انگار تنها هدف یک کمپین تبلیغاتی افزایش آگاهی از برند است و تمام! کمتر پیش می‌آید که یک مشتری از کانون تبلیغاتی در مورد نوع شهرت سوال ‌کند. کمتر پیش می‌آید کسی بپرسد که با این آگهی تلویزیونی، برند من به چه چیزی شناخته می‌شود. در بیشتر مواقع دغدغه اصلی مشتری دیده شدن است. دغدغه‌ای درست اما ناکافی.

کتاب جایگاه سازی
کتاب جایگاه سازی

آل ریس، نابغه جایگاه‌یابی

حالا آل ریس و همکارش آمده‌اند تا این دغدغه را مطرح کنند. کتاب «جایگاه‌یابی، نبردی در ذهن» در سال ۲۰۰۱ منتشر شد تا موضوع «تصویر ذهنی» مشتری از کالا یا خدمت، که البته پیش از این هم وجود داشت، پررنگ‌تر دنبال شود. در حقیقت «جایگاه‌یابی» نسخه‌ای است که مشکل برقراری ارتباط با مخاطب را در جامعه ارتباط‌زده امروز درمان می‌کند. چرا که ما درست در وسط یک جنگل ارتباطی زندگی می‌کنیم!

جایگاه‌یابی چیست؟

به بیان نویسنده کتاب جایگاه سازی ، جایگاه‌یابی یا Positioning یه مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود تا یک محصول همراه با تصویری شفاف در ذهن مخاطب نهادینه شود. ذهن ما در مقابل حجمه عظیم اطلاعات مقاومت می‌کند و تنها بخشی از اطلاعات را از طریق غربالگری جذب می‌کند. این مکانیزم دفاعی مغز باعث شده تا دانش ارتباطات، خود با مشکل ارتباطات مواجه شود! چرا که مصرف‌کنندگان دریچه ذهن خود را بر روی حجم وسیع اطلاعات تبلیغاتی بسته‌اند.

بیشتر بدانید:   کلاه‌برداری: برنده 50 ساعت اینترنت رایگان با شماره ******9092!

جایگاه‌یابی آمده تا مفهوم «مالکیت واژه در ذهن» را مطرح کند. برندهای بزرگی وجود دارند که با رعایت اصول جایگاه‌سازی در ذهن مشتریان جا خوش کرده‌اند. اتومبیل‌سازی ولوو مالک مفهوم (کانسپت) «ایمنی» شده و این مالکیت مادام‌ا‌لعمر به نظر می‌رسد. همچنین خمیردندان‌های کرست و مفهوم «جلوگیری از پوسیدگی» به هم چسبیده‌اند و خیال جدا شدن ندارند.

کتاب جایگاه سازی دریچه جدیدی را به روی دانش برندآفرینی باز کرده است. به همین منظور مطالعه چندباره آن می‌تواند برای صاحبان برندها و اهالی ارتباطات و رسانه مفید باشد. این کتاب ۲۱۶ صفحه‌ای را می‌توانید از انتشارات سیته با مبلغ ۱۴ هزار تومان تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.