تجهيز ناوگان اتوبوسراني شهر تهران به بليت الکترونيکي تا آخر امسال به پايان مي‌رسد.

به گزارش عصرارتباط، پروژه بليت الکترونيکي ناوگان حمل و نقل براي اولين‌بار دو سال پيش در شهرداري تهران مطرح شد و پس از اعلام فراخوان و برگزاري مناقصه از بين 9 شرکت حائز شرايط، سرانجام پيمانکار پروژه انتخاب و قرارداد طرح در اسفند 87 منعقد شد. قراردادي که تنها براي بخش اتوبوسراني شهر تهران به امضا رسيد و پيمانکار پروژه نيز متعهد شد که تا دو سال آينده يعني پايان سال 1389 فاز تجهيز ناوگان اتوبوسراني به بليت الکترونيکي را به مرحله نهايي اجرا برساند.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران، با بيان اين‌که کار تجهيز اتوبوس‌هاي بخش خصوصي آغاز شده با اطمينان از به پايان رسيدن فاز تجهيز ناوگان اتوبوسراني تا آخر سال جاري خبر داد.

اواخر سال گذشته بود که کار کابل‌کشي، نصب دستگاه‌هاي کارتخوان و Setup سخت‌افزاري پروژه روي اتوبوس‌هاي شرکت واحد به اتمام رسيد و حدود پنج هزار دستگاه اتوبوس شرکت واحد نيز در اين مرحله تجهيز شده‌اند.

به گفته علي‌اصغر قائمي، بيش از دو هزار دستگاه اتوبوس هم متعلق به بخش خصوصي ناوگان اتوبوسراني است که از سه ماه آينده کار تجهيز اين اتوبوس‌ها آغاز مي‌شود.

شهرداري تهران بنا دارد در اين مرحله از پروژه، همان کارت‌‌بليت‌هاي الکترونيکي مترو که به صورت مدت‌دار يا مبلغ‌دار صادر مي‌شوند را در ناوگان اتوبوسراني شهر فعال کند؛ اگرچه در آينده ممکن است تغييراتي در اين کارت‌بليت‌ها ايجاد شود.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران، با بيان اين‌که در اين مرحله، اتوبوس‌هاي شرکت واحد در اولويت اجراي طرح قرار دارند، گفت: به دليل اين‌که نرخ‌ اتوبوس‌هاي شرکت واحد داراي نرخ مصوب و يکساني است اين اتوبوس‌ها در اولويت قرار گرفته‌اند.

او گفت: از روزي که تجهيز دستگاه‌هاي حمل و نقل تمام شد، امکان استفاده از کارت مترو در اتوبوس‌هاي شرکت واحد فراهم شد، اما مردم مجبور نيستند که حتما کرايه‌شان را با کارت الکترونيکي پرداخت کنند.

بليت کاغذي به تاريخ پيوست

قائمي با اشاره به اين‌که شهرداري تهران تصميم به توسعه کارت‌بليت الکترونيکي گرفته است، گفت: سازمان اتوبوسراني بنا دارد از تابستان امسال، ديگر بليت کاغذي چاپ نکند و در واقع فقط تا پايان فصل جاري، بليت‌هايي که از قبل چاپ و توزيع شده معتبر خواهد بود و مي‌تواند  مورد استفاده قرار گيرد.

او افزود: برنامه بعدي ما اين است که زماني‌که طرح در تمام اتوبوس‌هاي عمومي عملياتي شد و کارت‌بليت هم به تعداد کافي در اختيار مردم قرار گرفت و بليت کاغذي هم برچيده شد، شرکت‌هاي خصوصي اتوبوسراني را هم ملزم کنيم که ديگر پول نقد از مردم نگيرند.

کيوسک‌هاي شارژ

تبديل کيوسک‌هاي بليت‌فروشي شرکت واحد به نقطه‌اي براي فروش و شارژ کارت‌بليت‌هاي الکترونيکي، يکي ديگر از تصميماتي است که در اجراي طرح بليت الکترونيکي اتخاذ شده است. در حال حاضر در 35 نقطه از سطح شهر تهران، ترمينال‌هاي اتوبوسراني به نقطه‌اي براي شارژ کارت‌بليت تبديل شده‌اند؛ در واقع همان شبکه شارژ کارت مترو در اين نقاط هم اشاعه پيدا مي‌کند.

سال آينده نوبت تاکسي‌ها است

با اتمام تجهيز ناوگان اتوبوسراني شهر در سال جاري، تجهيز ناوگان تاکسيراني به عنوان فاز بعدي پروژه کارت بليت الکترونيکي از سال آينده در دستور کار شهرداري تهران قرار مي‌گيرد.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران، در اين خصوص گفت: سازمان تاکسيراني در حال‌حاضر هم کاملا آمادگي دارد اما از آنجا که نمي‌خواهيم اين پروژه را عجولانه پيش ببريم، علاقه‌منديم فازبندي‌ها رعايت شود.

او با اشاره به تفاوت ماهيتي که بين اتوبوس و تاکسي وجود دارد، گفت: اتوبوس‌ها معمولا مالک خصوصي ندارند و براي تسويه‌حساب با اتوبوس‌ها با يک شرکت طرف حساب هستيم، اما اين موضوع براي تاکسي‌ها متفاوت است به صورتي‌که هر تاکسي، يک مالک دارد و بدين‌ترتيب مساله تسويه‌حساب شبانه ما براي پرداخت‌هاي مردم کمي پيچيده‌تر شده و با حساسيت بيشتري دنبال مي‌شود.

از طرف ديگر علاوه بر مساله جابه‌جايي وجه، موضوع تاکسي‌متر هم در اين بخش از حمل و نقل مطرح مي‌شود. از اين رو، اتصال دستگاه کارتخوان به تاکسي‌متر يکي از شروط اصلي براي اجراي طرح بليت الکترونيکي در سازمان تاکسيراني است تا دقيقا همان مبلغي که بايد از کارت مسافر کم شود توسط دستگاه کارتخوان کسر شود.

به‌زودي بانک عامل مشخص مي‌شود

بانک مرکزي براي اجراي طرح کيف پول خرد الکترونيکي، استانداردي را به بانک‌ها ابلاغ کرده که شهرداري تهران هم براي اجراي طرح بليت الکترونيکي به سراغ پياده‌سازي اين استانداردها رفته است.

در ابلاغيه بانک مرکزي، دو نکته مطرح شده که يکي رعايت استانداردهاي فني براي نوع کارت و اتصال مخابراتي آن است و ديگري درگير بودن يک بانک رسمي به عنوان مخزن وجوه است که به گفته قائمي هر دو نکته براي اجراي پروژه بليت الکترونيکي ناوگان حمل و نقل رعايت شده است.

شهرداري تهران هم به تازگي طي اعلام فراخواني با در نظر گرفتن استانداردهاي بانک مرکزي، از تمام بانک‌هايي که اعلام آمادگي کرده‌اند، درخواست کرده تا شرايط خود را اعلام کنند که به گفته قائمي، بانک شهر هم با ديگر بانک‌ها در يک شرايط برابر رقابت خواهد کرد.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران، با بيان اين‌که در آينده تغيير کوچکي در نوع کارت‌هاي فعلي ايجاد مي‌شود، گفت: بانک مرکزي در استانداردهايي که براي کيف پول الکترونيکي مطرح کرده در بخش امنيت آن حساسيت بيشتري به خرج داده است. شهرداري تهران هم همان استانداردها را پذيرفته و مجري که براي اجراي طرح کارت‌بليت انتخاب شده موظف است در يک فاصله زماني مناسب که هنوز مشخص نيست به تدريج کارت‌هاي جديد را جايگزين کارت‌هاي فعلي کند.

وي در پاسخ به اين‌که آيا امکان اتصال اين کارت‌ها به حساب بانکي افراد وجود دارد يا خير؟ گفت: کارت‌هاي جديد هم مانند کارت مترو بدون نام است و براساس دستورالعمل بانک مرکزي، اتصال اين کارت‌ها به حساب بانکي افراد ممنوع است، چراکه اين کارت‌ها حکم پول توجيبي افراد را دارد.

اما در کارت‌هاي جديد، امکاني به وجود مي‌آيد تا مردم با مراجعه به دستگاه خودپرداز، با قرار دادن کارت بانکي‌شان در دستگاه و کارت بليت‌شان در قسمت ديگري از ATM بتوانند به راحتي کارت‌هايشان را شارژ کنند. هرچند براي اين کار بايد قطعه‌اي به دستگاه‌هاي خودپرداز شهر اضافه شود و اين کار را هم بانک عامل پروژه تقبل خواهد کرد.

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید