تبلیغات

طرح ضربتي سامان  دهي بازار خدمات و محصولات فناوري اطلاعات از ابتداي سال ۱۳۸۹ در ۸ استان کشور از جمله خراسان رضوي به صورت آزمايشي آغاز شد.

با اجراي اين طرح، ارائه گارانتي و خدمات پس از فروش محصولات و خدمات IT در اين استان ها اجباري شد. حميدرضا قمي، نايب رئيس سازمان نظام صنفي رايانه اي کشور با اعلام اين مطلب در گفت وگو با خراسان تصريح کرد: مرحله نخست اين طرح در استان هاي خراسان رضوي، اصفهان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، فارس، گيلان، مازندران و يزد اجرايي شده است و در نيمه دوم سال دامنه اجراي آن به ۱۸ استان کشور گسترش پيدا مي  کند و سپس به مرور اين طرح در کل کشور به اجرا گذاشته مي شود.

وي تصريح کرد: طرح سامان دهي بازار فناوري اطلاعات با همکاري سازمان نظام صنفي رايانه اي هر استان، ادارات بازرگاني و اتحاديه هاي صنفي مرتبط سراسر کشور انجام مي شود که مورد تاييد معاونت توسعه داخلي وزارت بازرگاني نيز قرار گرفته است. قمي اهداف اصلي اجراي اين طرح را علاوه بر ايجاد يک بازار سالم، عاري از کالاي بي هويت و خدمات بدون مشخصه، حفظ حقوق مشتري در انتخاب کالا و دسترسي به خدمات با کيفيت دانست و افزود: اطلاع رساني شفاف درباره قيمت ها از يک سو و تقويت بخش خصوصي داراي هويت، کالا و خدمات شناسنامه دار در اين طرح در نظر گرفته شده است، از اين رو بايد در بازار فناوري اطلاعات خدمات شناسنامه دار، کالاي شناسنامه دار و عرضه کننده شناسنامه دار حضور فعال تري داشته باشد.مصرف کننده هم از ميزان خدمات پس از فروش و گارانتي آن مطلع باشد و بداند که از چه مراکزي خريد کند.

وي با اشاره به جزئيات طرح سامان دهي بازار فناوري اطلاعات کشور ادامه داد: براي اين منظور آيين نامه اي نوشته شده است که طبق آن وقتي يک کالاي IT وارد بازار مي شود، حتما بايد شناسنامه داشته باشد. شناسنامه آن کالا، مشخص کننده خدمات پس از فروش آن، توليد کننده و يا وارد کننده کالاي مذکور است. اين اطلاعات نشان مي دهد که کالا از مبادي رسمي وارد کشور شده و وارد کننده اصلي آن در کشور چه کسي است و اگر هم در داخل کشور توليد شده است، توليد کننده آن کيست و همچنين خدمات پس از فروش آن در چه مراکزي عرضه مي شود. علاوه بر اين گارانتي کننده کالاي IT نيز بايد توانمندي لازم را براي گارانتي کالا داشته باشد. در حال حاضر بسياري از اين کالاها گارانتي مي شود و شرکت ها هم ادعا مي کنند توانايي گارانتي کالا را دارند، اما ممکن است اين توانمندي را نداشته باشند.

قمي با اشاره به بخش هاي ديگري از اين طرح تصريح کرد: بر اساس آيين نامه تنظيم شده، ارائه گارانتي و خدمات پس از فروش براي بازار فناوري اطلاعات اجباري خواهد بود، در حالي که پيش از اين، براي خدمات پس از فروش هيچ آيين نامه مشخصي وجود نداشت. اما اکنون بر اساس آيين نامه تدوين شده بايد بسته هاي نرم افزاري داراي نام توليد کننده، خدمات ارائه شده از طرف عرضه کننده و خدمات ارائه شده براي مصرف کننده باشد.همچنين شرايط عرضه کننده، شرايط کاربر، شرايط بسته نرم افزاري و خدمات پس از فروش آن در اين طرح تعريف شده است.همچنين گارانتي قطعات و وسايل سخت افزاري هم در اين طرح تعريف شده است و بايد مراکز خدمات پس از فروش قطعات عرضه شده در سطح هر استاني وجود داشته باشد.

وي ادامه داد: در اين مرحله ۱۸ فقره کالاي اصلي سخت افزاري مانند Mainboard، کارت گرافيک، کيس، صفحه کليد، مانيتور، چاپگر، دستگاه هاي چند کاره، اسکنر، سوئيچ هاي شبکه، بردهاي شبکه، نوت بوک، انواع فلش، انواع بلندگو، هدفون و دوربين هاي ديجيتال مشمول طرح سامان دهي بازار فناوري اطلاعات است و در فاز بعدي تمام کالاهاي موجود در بازار ITتحت پوشش قرار مي گيرد. پس از آن، طرح وارد مرحله نظري و قانوني مانند تدوين آيين نامه هاي واردات و تسهيل شرايط گمرکي مي شود.

نايب رئيس سازمان نظام صنفي رايانه اي کشور درباره چگونگي برخورد با اجناس قاچاق وارداتي در کشور اظهار داشت: با اجراي اين طرح، توزيع کالاي فناوري اطلاعات قاچاق در کشور کم رنگ خواهد شد و در واقع با شناسنامه دار شدن کالاهاي IT، وقتي کالايي در بازار شناسنامه نداشته باشد، عرضه کننده اجازه توزيع آن را نخواهد داشت و مصرف کننده نيز چنين کالايي را خريداري نخواهد کرد. قمي با اشاره به آيين نامه هاي بومي هر استان اظهار داشت: شرايط بومي عرضه کالاهاي IT هر استان متفاوت است و با توجه به موقعيت علمي و ميزان توانمندي بومي هر استان اين آيين  نامه ها تدوين شده است. به عنوان نمونه، شرايط بومي استان گيلان با استان اصفهان يکسان نيست، اما در عين حال هم نمي توان واحدهاي موجود در بازار آن جا را تعطيل کرد، بلکه بايد حداقل استانداردها را براي مراکز عرضه کالاي IT در هر استاني به طور متمايز تعريف کرد.

از طرف ديگر شخص متقاضي عرضه کالاهاي فناوري اطلاعات بايد از تحصيلات دانشگاهي مرتبط برخوردار باشد و يا دوره هاي آموزشي پيش بيني شده در طرح را بگذراند تا حداقل شرايط علمي لازم را براي ورود به بازار پيدا کند و يا اين که شخصي را که داراي اطلاعات مرتبط است، به عنوان مسئول فني در واحد جايگزين کنند، لذا صرف دانستن نام قطعات براي فروشنده کالاي IT کافي نيست.

وي درباره استفاده از شرايط گارانتي نيز گفت: در اين طرح فروشنده ها مکلف هستند هر سيستمي را که مي فروشند گارانتي کنند. درج مدت زمان گارانتي، قطعات شامل گارانتي، پلمب قطعه گارانتي شده و مراکز خدمات پس از فروش آن نيز در گارانتي بايد قيد شده باشد. قمي اضافه کرد: نرخ روز کالاها و خدمات فاوا از طريق سايت نظام صنفي رايانه اي قابل دسترس است و اين نرخ ها بايد حتما از زمان اجراي طرح در سايت درج شود. علاوه بر اين، فروشندگان نيز از زمان شروع طرح يک ماه فرصت دارند اين امکان را فراهم و به نحو مناسب اطلاع رساني کنند.وي ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته جهان، بازار فناوري اطلاعات سامان دهي شده است و مراکز عرضه کننده نمي توانند بدون رعايت استانداردهاي لازم، کالاهاي خود را وارد بازار کنند، اما متاسفانه تاکنون در کشور ما، عرضه اين محصولات سامان دهي نشده بود و هر فردي قادر بود به عنوان يک عرضه کننده کالا و يا ارائه دهنده خدمات در هر شهري حضور پيدا کند بدون اين که وضعيت کار وي بررسي شود.

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید