به نظر اهمیت نوشتن برنامه کسب و کار بر کسی پوشیده نیست. اما برای خیلی ها هم این سوال پیش می آید که اصلا چرا برای کسب و کار باید برنامه داشته باشیم.

Stever Robbins یکی از کارآفرینان برجسته است که در سایتش به کارآفرینان مشاوره می دهد. او می گوید: «همین اواخر یکی از من این سوال را پرسید که اگر قرار است مثلا برای شروع کسب و کار از آَشنایان و اطرافیان پول قرض بگیریم پس چرا اصلا باید برای این کار برنامه بنویسیم؟ در واقع نوشتن برنامه کسب و کار اصلا به چه درد می خورد؟ وقتی آن ها این سوال را از من پرسیدند متوجه یک موضوع شدم و آن هم اینکه شاید اکثر آدم ها واقعا به برنامه کسب و کار مانند یک برنامه مالی نگاه می کنند.

گام به گام تا نوشتن برنامه کسب و کار: چرا حتما باید برای کسب و کار برنامه داشته باشیم؟

اما واقعیت این است که برنامه کسب و کار چیزی فراتر از این هاست. وسیله ای است برای فهمیدن کسب و کار و اینکه اصلا چگونه اجزای مختلف در روند کار باید در کنار هم قرار بگیرند. می توانید از آن برای کنترل جریان کسب و کار استفاده کنید، میزان پاسخگویی تیمتان را بالاتر ببرید و یک جورهایی سرنوشت کسب و کارتان را در دست بگیرید. علاوه بر این در کنار این ها برنامه کسب و کار مانند یک ابزار برای کنترل میزان خرید و فروش در کسب و کار و همینطور جذب نیروی کار و سرمایه گذاران کلیدی برای آینده است.

نوشتن برنامه کسب و کار باعث می شود تا حداقل برای یک بار هم که شده روند کلی کار را با خودتان مرور کنید: اینکه فرضیه های بازار برایتان چیست، برنامه عملیاتی دقیقا شامل چه چیزهایی هستند، برنامه مالی و برنامه جذب نیروی کار چگونه در کسب و کار دیده شده است. مثلا اگر هدفتان در پایان سال دوم شروع کسب و کار رسیدن به تعداد ۱۰هزار مشتری است و نیروی کارتان دو نفر است، حالا احتمالا باید کمی قضیه برایتان روشن تر شده باشد و شروع کنید به پرسیدن سوال هایی در راستای رسیدن به پاسخ و چگونگی انجام کارهای مختلف. مثلا ممکن است از خودتان بپرسید که چگونه دو نفر می توانند ۱۰هزار نفر مشتری را به تنهایی به وجود بیاورند. با پرسیدن این سوال ممکن است به این نتیجه برسید که شاید شکل دادن همکاری با دیگر شرکت ها کار سودمندی باشد یا مثلا محصولاتتان را به صورت عمده به کمپانی های بزرگ بفروشید و یا اینکه تعدادی توزیع کننده برای کارتان استخدام کنید.

وقتی شما خودتان مسئول کسب و کاری باشید که آن را به وجود می آورید،بنابراین خودتان هم تنها فردی هستید که باید در قبال کارهای مختلف پاسخگو باشید. پس برنامه کسب و کار اینجا تبدیل به پایه ای برای نظارت بر کل کار می شود. مثلا فرض کنید که نمونه اولیه ای که برای کار باید آماده می کردید به جای آنکه در اول فوریه آماده شود، یک ماه زودتر قابل ارائه باشد. اینجا احتمالا باید از خودتان بپرسید که چه چیزی باعث این اتفاق شده است.آیا یک پیشرفت غیرمنتظره اتفاق افتاده؟یا کسی به طور خاص تلاش ویژه ای کرده تا اتفاقی را رقم بزند؟ یا اینکه در محاسباتتان اشتباهی رخ داده؟

اما جدا از این ها یک برنامه کسب و کار تعیین می کند که چگونه می توانید آینده کارتان را هدایت کنید و رقم بزنید؟ مثلا وقتی می نویسید که می خواهید در پایان سال اول ۱۰۰ مشتری داشته باشید، این عبارت عبارتی مجهول نیست. خودتان هستید که آن را رقم می زنید و این رقم تبدیل به هدفی برای کسب و کارتان خواهد شد. حالا دیگر همه بخش ها از بخش مالی گرفته تا تعیین نیروی کار باید در این راستا حرکت کنند.

از طرفی هم یک برنامه کسب و کار خوب برای جذب استعدادها هم به کار می آید. وقتی کسی کنجکاو شود و از شما راجع به کسب و کارتان بپرسید می توانید برنامه تان را به او نشان دهید تا نگاهی کلی به آن بیندازد.

بنابراین نوشتن برنامه کسب و کار تنها برای رساندن برنامه های مالی به مخاطبانمان نیست. برنامه کسب و کار برای مدیریت روند کلی کار، برای نظارت بر کسب و کار و هر آنچه که برای ما و نیروی کسب و کارمان برای هدایت آینده نیاز است، به کار می آید.

در متون بعدی نگاهی به سایر مراحل نوشتن برنامه کسب و کار خواهیم پرداخت. در واقع گام به گام با هم خواهیم دید که اصلا چگونه باید یک برنامه خوب برای کسب و کار نوشت که به مراحل مختلف کارمان کمک کند.

منیع: entrepreneur

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید