در متن های قبلی دیدیم که چرا باید برای کسب و کار برنامه داشته باشیم. حالا وقت آن رسیده است که کم کم خودتان را برای نوشتن یک برنامه کسب و کار آماده کنید.

هفت بخش اصلی و اساسی برای نوشتن برنامه کسب و کار در پایین آمده است. چه چیزهایی را باید بیاوریم. چه چیزهایی را نباید در آن بیاوریم. چگونه با اعداد سر و کار داشته باشیم و منابعمان از کجا می آیند. این ها مهم ترین چیزهایی است که در این قسمت قصد داریم که به آن نگاهی بیندازیم.

گام به گام تا نوشتن برنامه کسب و کار: چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم؟

چکیده برنامه

چکیده در واقع خلاصه مطالب اصلی و مهم برنامه کسب و کار است. این خلاصه باید به مخاطبان بگوید که در واقع ما چه می خواهیم و اصل کار ما چیست. معمولا اینطوری است که آن چه که صاحب کسب و کار می خواهد در برنامه های کسب و کار در خارج از کشور در صفحه هشتم می آید. چکیده بسیار اهمیت دارد و باید بسیار صریح و روشن باشد.

توصیف کسب و کار

توصیف کسب و کار معمولا از توصیف اولیه و مقدماتی راجع به صنعتی که در آن فعالیت می کنیم، آغاز می شود. وقتی به توصیف می رسیم باید علاوه بر تصویر وضعیت موجود، امکان هایی که برای آینده کسب و کار تصور می شود را هم در برنامه بیاوریم. در کنار این ها باید به دیگر بخش های بازار هم بپردازیم و مثلا بگوییم که با آمدن محصولات جدید و توسعه های آینده در صنعت چه اتفاقی برای کسب و کار ما خواهد افتاد.

استراتژی های بازار

استراتژی های بازار از تحلیل های بسیار دقیق راجع به بازار می آیند. تحلیل بازار کارآفرین را مجبور می کند تا تمام جنبه ها و زوایای بازار را بشناسد و از این جا به بعد مشتریان و مخاطبان هدف خود را دقیق تر شناسایی کند. این موضوع باعث خواهد شد تا کمپانی ما دقیقا در راستای اهداف خود قرار بگیرد و سهم خود را از فروش به بازار مشخصا تعیین کند.

تحلیل های رقابتی

هدف بخش تحلیل های رقابتی این است که نقاط ضعف و قوت رقبای بازار مشخص شود. استراتژی هایی از این جا اتخاذ می شود که برتری های خاص کسب و کار را تقویت می کند و موانعی را ایجاد می کند که سدی برای دیگر رقبا در بازار باشد و همچنین ضعف های درونی شما در چرخه تولید محصول را مورد پوشش خود قرار دهد.

برنامه طراحی و توسعه

هدف این بخش توصیف طراحی محصول برای سرمایه گذاران است. اینکه چگونگی توسعه محصول در متن فرایند تولید قرار بگیرد، بازاریابی چگونه باشد و بودجه توسعه برای رسیدن کمپانی به اهدافش چگونه و چقدر در نظر گرفته می شود.

برنامه عملیات و مدیریت کسب و کار

برنامه عملیات و مدیریت کسب و کار سعی می کند به مخاطبان برنامه ها بگوید که اصلا چگونه کسب و کار در یک روند ادامه دار باید فعالیتش را ادامه بدهد و عملکردش باید چه باشد. برنامه مدیریت کسب و کار بر روی منطق های اصلی سازمان تاکید می کند. اینکه هر وظایف متنوع تیم مدیریتی چیست، هر بخش درون کمپانی چه وظیفه ای را بر عهده دارد و هزینه و سرمایه مربوط به عملیات بخش های مختلف چقدر است.

فاکتورهای مالی

اطلاعات مالی همیشه در آخر برنامه کسب و کار می آید. اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که اطلاعات و جزئیات مالی از دیگر بخش های برنامه کسب و کار مثل کانسپت کسب و کار و برنامه های مدیریتی اهمیت کمتری دارد.

منبع: entrepreneur

بروز ترین اخبار دنیای تکنولوژی را در کانال رسمی برسام دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید