تبلیغات

همزمان با فعال‌سازي قابليت تلويزيون ديجيتال در ايران،‌ گيرنده‌هاي ديجيتال از برندهاي متفاوت وارد بازار ايران شدند. ورود فناوري‌هاي ديجيتالي به‌خصوص در حوزه تصويرسازي برندهاي جانبي اين بازار را به تکاپو واداشته تا با عرضه امکانات جانبي، اين فرآيند را براي سري قديمي‌تر محصولات نيز مهيا کنند.

به گزارش عصر ارتباط، با آغاز به‌کار آزمايشي ارسال امواج تصويري به‌صورت ديجيتال، اين اتفاق در حوزه تلويزيون‌هاي آنالوگ يعني آن‌ دسته که داراي گيرنده ديجيتالي داخلي نيستند، به‌وقوع پيوست و بلافاصله شاهد حضور برندهاي رنگارنگي بوديم که تلاش مي‌کردند گيرنده ديجيتالي خود را بهترين محصول بازار لقب دهند. اين در حالي است که همچنان از سوي کارشناسان صدا و سيما تنها سه مدل توانسته‌اند در شرايط آزمايشگاهي موفق باشند که در اين ميان نام شرکت‌هاي بزرگي همچون ماديران به‌رغم حضورش در اين بازار ديده نمي‌شود.

استانداردهای تصویری

ارسال سيگنال‌هاي صوتي و تصويري براساس استاندارد DVB طبقه‌بندي مي‌شوند که DVB-T يکي از اين استانداردها به‌شمار مي‌رود. اين استاندارد اختصار يافته Digital Video Broadcasting – Terrestrial است که به انتشار سيگنال‌هاي تصاوير ديجيتال از يک منبع زميني اشاره دارد. DVB-T که توسط کنسرسيوم اروپا تدوين شده براي اولين بار در 1997 در کشور انگلستان فعال شد و پس از آن همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) در سال گذشته در تهران به‌صورت آزمايشي فعال‌سازي شد. اين در حالي است که اين امواج با استاندارد DVB-H نيز انتشار پيدا مي‌کنند بدين معنا که براي دستگاه‌هاي قابل حملي که قابليت دريافت سيگنال ديجيتال را دارند همچون بعضي از مدل‌هاي خاص گوشي تلفن‌همراه، اين تصاوير قابل دريافت هستند. اين سيستم، از طريق ماژول COFDM و با استفاده از فرمت MPEG-2 و MPEG-4، سيگنال‌هاي ديجيتال صدا و تصويري را به‌صورت فشرده منتشر مي‌کند که بسته به نوع فرمت ارسال کيفيتي ميان HD و معمولي دارند.

تصويرسازهاي ديجيتالي

در شرايط معمول، سيگنال‌هاي صدا و تصوير به‌صورت آنالوگ از منابع زميني انتشار و توسط آنتن‌هايي که در بلندترين نقطه ساختمان نصب مي‌شوند، قابليت دريافت پيدا مي‌کنند. اما اين روش در ارسال ديجيتال امواج تصويري تغيير کرده و ديگر نيازي به قرارگيري آنتن در بلندترين نقطه ندارد. در عوض بايد به دستگاه‌‌هاي مبدل متوسل شويم. اين دستگاه‌هاي مبدل که در اصطلاح Set-Top Box و يا به‌اختصار S.T.B خوانده مي‌شوند، سيگنال‌هاي فشرده و کد شده توسط منبع ارسال که همان سازمان صدا و سيما است را پس از دريافت و رمزگشايي، به سيگنال‌هاي آنالوگ قابل نمايش در صفحه‌ تلويزيون تبديل مي‌کند. اين محصولات با يک آنتن معمولي، تمام امواج کانال‌هاي ارسالي از صدا و سيما را به صورت ديجيتال دريافت مي‌كند و كاربران با اتصال اين دستگاه به هر نوع تلويزيوني چه از خانواده تلويزيون‌هاي لامپي معمولي CRT و چه ال‌سي‌دي و پلاسما، مي‌توانند به تصاوير صاف و با کيفيت ديجيتال دسترسي داشته باشند.

چگونه تصاوير ديجيتال را ببينيم

براي اين کار به يک دستگاه گيرنده ديجيتال نياز بوده که با توجه به ورودي تلويزيون، از خروجي‌هاي مناسب بهره ببرد. از اين طريق مي‌توان دستگاه از طريق کابل‌هاي AV IN/OUT به تلويزيون و ست‌تاپ باکس متصل کرد. سپس آنتن را به درگاه مخصوص پشت گيرنده نصب و امتداد آن را به شيشه پنجره مي‌چسبانيم، البته در اين ميان طول آنتن از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و با اضافه ‌شدن به طول آن کيفيت نهايي تصاوير پايين مي‌آيد.

از مهم‌ترين خروجي‌هاي پشت يک Set-Top Box مي‌توان به درگاه اتصال آنتن، خروجي صدا و تصوير و خروجي RF براي تلويزيون‌هاي قديمي‌تر اشاره کرد. از طريق اين درگاه‌‌هاي خروجي و ورودي مي‌توان برنامه‌هاي تلويزيوني را  براي پخش مجدد نيز ضبط کرد.

ارسال ديجيتالي تلويزيون‌ ديجيتال

تلويزيون ديجيتالي به‌معناي تلويزيوني است که به گيرنده امواج ديجيتالي داخلي مجهز شده ‌است که در کشور ما به اشتباه به نوع ارسال سيگنال‌هاي تصويري اشاره دارد. در اين نوع ارسال، تصاوير از طريق منبع زميني به‌صورت داده‌هاي صفر و يک همانند اتفاقي که در رايانه روي مي‌دهد، ارسال مي‌شود. اين کدگذاري ديجيتالي براي نمايش در تلويزيون‌هاي معمولي نياز دارد که از طريق يک رمزگشا(دکودر) به سيگنال‌هاي آنالوگ تبديل شود. اين دستگاه مبدل به‌وسيله آنتن اين سيگنال‌ها را دريافت و براي نمايش آماده مي‌کند.

بازار ايران در اختيار فناوري ديجيتال

بازارهاي تصويري داخل کشور با اعلام آزمايشي ارسال سيگنال‌هاي صوتي و تصويري 13 شبکه از طريق صدا و سيما شاهد ورود انواع و اقسام گيرنده‌هاي ديجيتال بود و به‌رغم اعلام نظر مسوولان اين سازمان مبني بر ارايه مجوز تنها به سه شرکت Neta، Tech no sat و irtech اما شرکت‌هاي بزرگ ديگر با وجود نداشتن تاييديه براي عرض‌اندام وارد اين بازار بکر شدند.ماديران به‌عنوان نماينده محصولات IT ال‌جي که به‌صورت  داخلي نيز به توليد تلويزيون نيز مشغول است، نخستين شرکت بزرگ ايراني بود که به ارايه اين گيرنده‌هاي ديجيتالي با برند ايکس‌ويژن – همان نامي که براي تلويزيون‌‌هاي ساخت خود انتخاب کرده – و با گارانتي خود و با قيمتي در حدود 79 هزار تومان پرداخت. از ديگر برندهايي که گيرنده تصاوير ديجيتال را به بازار عرضه کرده‌اند مي‌توان به پروويژن با قيمت 110 هزار تومان، کين‌مدياتک با قيمت 145 هزار تومان، جم با قيمت 90 هزار تومان، نتا با قيمت 100 هزار تومان، نواترون با قيمت 400 هزار تومان و تکنوست با قيمت 140 هزار تومان اشاره کرد. اگرچه با توجه به سيستم اين گيرنده‌ها تفاوت عمده‌اي در گيرندگي آن‌ها ديده نمي‌شود، اما قابليت‌هاي جانبي قيمت‌هاي متفاوتي را براي اين محصولات به ارمغان آورده است. گروهي از اين محصولات مي‌توانند تصاوير دريافتي را به‌صورت HD پخش کنند که اين موضوع مستلزم پخش HD تصاوير توسط منبع زميني است که در حال حاضر اين قابليت توسط صدا و سيما ارايه نمي‌شود. اين در حالي است که گروهي ديگر نيز به قابليت اتصالي يواس‌بي مجهز بوده و کاربر مي‌تواند از اين طريق موسيقي و يا تصاوير شخصي خود را نيز در تلويزيون ببيند. در اين ميان به غير از تفاوت منوها از خروجي‌هاي تصويري و صوتي اضافه نيز مي‌توان به‌عنوان ديگر المان‌هاي تفاوت اين دستگاه‌ها ياد کرد. اما به‌نظر مي‌رسد مهم‌ترين نکته‌اي که بايد براي خريد اين گيرنده‌ها به آن توجه داشت، محدوده فرکانسي تحت پوشش توسط گيرنده سيگنال ست‌تاپ باکس‌ها است.

اين فرکانس‌هاي ورودي مي‌تواند بسته به مدل گيرنده متفاوت بوده و محدوده‌اي ميان 47 مگاهرتز تا 900 مگاهرتز باشد. پس بايد دقت کرد که محدوده اجباري براي گيرنده از نظر سازمان صدا و سيما که باند VHF از 230 مگاهرتز تا 174 مگاهرتز و در باند UHF از 470 مگاهرتز تا 826 مگاهرتز بوده، توسط اين گيرنده‌هاي دیجیتالی پوشش داده شود. اين‌در حالي است که ورود کالاهاي بي‌کيفيت چيني همچون ديگر بازارهاي ديجيتال مانند گوشي تلفن‌همراه، کاربران را براي خريد دچار سردرگمي کرده است. در اين ميان به‌نظر نمي‌رسد اظهارنظرهاي رسمي مسوولان نيز چندان کارساز واقع شود. حتي در اين خصوص پیشنهاداتی از طرف محمود ليايي به‌عنوان مديرکل صنايع برق، الکترونيک و فناوري اطلاعات وزارت صنايع مطرح شد تا توليدکنندگان داخلي کنسرسيوم سازندگان گيرنده‌هاي ديجيتالي را تشکيل دهند اما همچنان اين شرکت‌ها هيچ اقدامي براي تشکیل این مجمع انجام نداده‌اند.

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید