اگر بخواهید در یک سازمان استخدام شوید باید در مصاحبه کاری آن سازمان موفق گردید. در این مطلب به شرح ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق پرداخته‌ایم.

همیشه نکات و ویژگی‌هایی وجود دارند که شخص متقاضی کار، آن‌ها را در رزومه خود شرح نمی‌دهد. به همین نحو راه‌هایی هم وجود دارد که شخص می‌تواند به واسطه آن‌ها به سوالات مصاحبه‌های کاری پاسخ ندهد. مشکل دیگری که شخص در هنگام اجرای یک مصاحبه کاری با آن روبرو می‌شود، استرس و فشار ناشی از آماده نبودن برای شرکت در مصاحبه است. در این مطلب سعی کرده‌ایم که راه‌هایی را در اختیار شما بگذاریم تا در مصاحبه کاری بعدی خود با مشکلی روبرو نشوید.

ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق
ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق

چگونه در یک مصاحبه کاری موفق شویم؟

قسمت اول: در مورد خودتان بگویید!

پرسشی که در این مرحله مطرح می‌شود، یک سوال فنی نیست به این نحو که مصاحبه گر با مطرح کردن این موضوع تنها از شما می‌خواهد که ویژگی‌های عمومی خود را بیان کنید. در چنین موقعیتی شاید این فکر به ذهنتان خطور کند که داستان زندگی، ویژگی‌های خانوادگی یا سابقه پزشکی خود را از سیر تا پیاز شرح دهید اما این جزییات اطلاعاتی نیستند که کارفرمای شما نیازی به شنیدن آن‌ها داشته باشد.

ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق
ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق

شما علاوه بر مواردی نظیر سه مورد فوق باید از بیان اطلاعات زیر هم خودداری نمایید:

  • ارائه اطلاعات نامربوط
  • بیان کردن مجدد اطلاعات درج شده در رزومه کاری
  • شرح شکست‌های کاری
  • بیان آنچه که می‌خواهید انجام دهید

یک مصاحبه کاری فرصتی محسوب می‌شود که برای شما ترتیب داده شده است تا خود را معرفی کنید و نشان دهید که به چه دلایلی بهترین شخصی هستید که می‌توانید در آن موقعیت مورد نظر ایفای نقش کنید. کارشناسان یکی از سایت‌های جستجوی فرصت‌های شغلی به نام گلس دور (Glassdoor) معتقدند که برای گذر کردن از این مرحله و پاسخ دادن به سوالی که برای آشنایی بیشتر مطرح شده، بهتر است که شرح خلاصه‌ای از کارهایی را که تا به امروز انجام داده‌اید، نحوه مرتبط بودن سابقه شغلی شما به موقعیت کاری جدید، اهدافی که به واسطه موقعیت جدید برای شما میسر می‌شوند و در نهایت، در صورت داشتن فرصت زمانی، خلاصه کوتاهی از شخصیت، عادت‌ها و علاقه‌های شخصی خود را ارائه کنید.

قسمت دوم: نقاط قوت خود را شرح دهید!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در این مرحله شخص مرتکب آن می‌شود، بیان اطلاعات بدون داشتن آمادگی است. در مصاحبه‌های کاری اغلب از کارجو خواسته می‌شود که نقاط قوت خود را شرح دهد. در چنین موقعیت‌هایی نباید به سوال مصاحبه‌گر جواب‌هایی مبهم و کلی بدهید؛ برای مثال نباید بگویید که “من توانایی‌های یادگیری بسیار خوبی دارم” یا “من می‌توانم در کارهای تیمی عملکرد خوبی داشته باشم.”

برای موفق شدن در این مرحله بهتر است که قبل از شرکت در مصاحبه، لیستی از ویژگی‌های مثبت خود را که به شرایط مورد نیاز موقعیت شغلی جدید مربوط می‌شوند، تهیه کنید. در کنار این مشخصه‌های برتر می‌توانید چند مثال مرتبط را هم ارائه کنید. بعد از تهیه کردن این دو مورد باید بتوانید شرح دهید که این قابلیت‌های موثر چگونه در گذشته شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کرده‌اند.

بیشتر بدانید:   کارهایی وقت گذران که شما را به اخراج از محل کار نزدیک می‌کنند!

مصاحبه کننده در شما به دنبال ویژگی‌هایی است که با نیازها و شرایط شغل مورد نظر انطباق داشته باشند؛ ویژگی‌های مثبتی که شما را نسبت به سایر متقاضیان برجسته‌تر جلوه دهند و علاوه بر این نشان دهند که شما تا چه حدی می‌توانید به خوبی کار مورد نظر را انجام دهید. کارشناسان سایت کارجویی مانستر (Monster) معتقدند که در این مرحله برای این که بتوانید تاثیر گذار باشید باید دقیق جواب دهید، به این نحو که باید قبل از شرکت در مصاحبه توانایی‌های خود را ارزیابی کنید تا بتوانید نقاط قوت خود را شناسایی کنید. مانستر می‌گوید برای کسب موفقیت در این مرحله باید لیستی از توانایی‌های خود درست کنید و سپس قابلیت‌های خود را در سه دسته بندی قابلیت‌های دانش مبنا، قابلیت‌های قابل انتقال و ویژگی‌های شخصی شرح دهید.

 قسمت سوم: بیان بزرگ‌ترین نقطه ضعف!

ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق
ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق

سوالی که در مورد نقطه ضعف کارجو پرسیده می‌شود، می‌تواند یکی از سخت‌ترین پرسش‌هایی باشد که کارجو در یک مصاحبه کاری با آن مواجه می‌گردد. در این نقطه نگویید که من یک فرد بی عیب و نقص هستم؛ چنین گفته‌هایی و همچنین جواب‌های غیر مرتبط و کلی، جزییاتی نیستند که مصاحبه‌کننده تمایلی به شنیدن آن‌ها داشته باشد. در چنین موقعیت‌هایی اگر که برای مثال در داشتن دقت زمانی مشکلاتی دارید، بهتر است به جای این که بگویید هرگز نمی‌توانید سر وقت در مکان حاضر شوید، بگویید که گاهی در این زمینه با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوید. ارائه چنین جوابی مشکل شما را به طور واضح بیان می‌کند اما به طور کامل فرصت شغلی موجود را از شما سلب نمی‌کند.

در هنگام جواب دادن به سوالاتی که به نقطه ضعف‌های شما مربوط می‌شود، باید با صداقت و صراحت برخورد کنید و ضعف خود را توضیح دهید و علاوه بر این راه‌هایی را بیان کنید که به شما در رفع این محدودیت‌ها کمک می‌کنند. کارشناسان مالی شرکت د بالانس (The Balance) در این زمینه معتقدند که کارجو باید همیشه آماده ارائه توضیحاتی در رابطه با نقطه ضعف‌هایش باشد تا بتواند به کارفرما نشان دهد که نسبت به رشد حرفه‌ای خود پایبند است و علاوه بر این نسبت به خود چشم بصیرت دارد.

 قسمت چهارم: چطور با شرکت ما آشنا شدید؟

این سوال یکی از ساده‌ترین پرسش‌هایی است که در یک مصاحبه مطرح می‌شود، با این حال نباید به هیچ وجه در پاسخ به این موضوع از عبارت‌هایی مثل “اطلاعات زیادی ندارم” یا “شنیده‌ام که حقوق و مزایای پرداختی شرکت شما خیلی خوب است” استفاده کنید. برای این که بتوانید بهترین جواب را برای این سوال ارائه کنید تنها باید چند دقیقه در اینترنت اطلاعات شرکت مورد نظر خود را جستجو نمایید. به یاد داشته باشید که هیچ عذری برای این که بتوانید علتِ نداشتن اطلاعات خود را توجیه کنید، در این زمینه وجود ندارد. از طرفی اگر به موقعیت شغلی ارائه شده علاقمند هستید، بهتر است که در مورد شرکت ارائه کننده این موقعیت کاری اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

بیشتر بدانید:   یک اشتباه بهره‌وری که افراد هر روز مرتکب می‌شوند

کارشناسان سایت کاریابی جاب – هانت (Job-Hunt) معتقد هستند که این سوال در اغلب مصاحبه‌های کاری در اول مصاحبه پرسیده می‌شود و جواب آن نشان می‌دهد که شخص متقاضی چقدر به دریافت کردن فرصت شغلی ارائه شده، علاقمند است؛ از این رو اگر با آمادگی کامل در مصاحبه شرکت کرده باشید به راحتی می‌توانید به این سوال پاسخ دهید.

قسمت پنجم: چرا به این فرصت شغلی نیاز دارید؟

ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق
ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق

پاسخ دادن به این سوال با استفاده از عبارت‌هایی مثل “زیرا به این شغل نیازمند هستم”، “زیرا از فلان تاریخ بیکار هستم” یا “مکان شرکت شما به مکان زندگی من نزدیک است” در مجموع نا امیدی و بی علاقگی شخص کارجو را نشان می‌دهد. شکی نیست که شما به شغل ارائه شده نیازمند هستید اما در صورتی که از چنین پاسخ‌هایی استفاده کنید، مصاحبه کننده سریعا سوالات خود را از شخص متقاضی دیگری می‌پرسد. پاسخ‌های دیگری که در این زمینه نباید مورد استفاده قرار گیرند عبارت‌هایی هستند که حس منفی شما را نسبت به شغلی که هم‌اکنون در آن هستید یا شرکتی که در حال حاضر برای آن کار می‌کنید، نشان می‌دهند.

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است که از اطلاعاتی که در مورد موقعیت و خدمات شرکت ارائه کننده شانس شغلی جدید پیدا کرده‌اید و توانایی‌های شخصی خود که برای نیازهای شرکت مناسب هستند، استفاده کنید. در این موقعیت بهترین راه این است که محصول جالب و جدید کارفرمای جدید را مورد بحث قرار دهید، علاقه خود را برای فرصت شغلی تازه نشان دهید و مهم‌تر از همه این که از عبارت‌های کلی استفاده نکنید. عبارات زیر جواب‌های معقولی هستند که توسط سایت گلس دور برای پاسخ دادن به این سوال پیشنهاد داده شده‌اند:

“شما در صنعت ………… پیشرو هستید و من علاقمند هستم که در شرکتی کار کنم که در زمینه ……….. بهترین عملکرد را دارد.”

یا

“زمینه کاری شما در بخش ………. با ارزش‌های کاری من هم راستا هستند”.

قسمت ششم: چه برنامه‌ای برای پنج سال آینده خود دارید؟

این سوال اغلب پرسیده می‌شود و باعث می‌گردد که متقاضی کار، فرصت شغلی جدید را از دست بدهد. اگر که در جواب به این سوال بگویید که می‌خواهم در پنج سال آینده هم در همین شغل باقی بمانم، مصاحبه کننده بی علاقگی شما را نسبت به شغل مطرح شده دریافت می‌کند. کارشناسان سایت فایننشال دایت (Financial Diet) در این رابطه می‌گویند که به هیچ وجه نباید برای پاسخگویی به این سوال از جواب‌های عمومی و فاقد علاقه و همچنین عبارت‌هایی که نشان دهند که این فرصت شغلی برای شما یک کار کوتاه مدت است، استفاده کنید.

بیشتر بدانید:   راهکار استخدام در شرکت های معتبر IT

برای کسب موفقیت در این مرحله بهتر است نشان دهید که چطور می‌توانید در اتمسفر شرکت جدید شرایط رشد خود را فراهم سازید و از این طریق علاقه خود را به فرصت کاری جدید نشان دهید؛ علاوه بر این باید به پرسشگر نشان دهید که می‌خواهید بخشی از توسعه موقعیت و پیشرفت شرکت جدید باشید. اگر بتوانید نشان دهید که می‌خواهید با یک برنامه پایدار در فرصت شغلی جدید باقی بمانید، کارفرما متوجه می‌شود که شما انگیزه لازم برای پیشرفت را دارید و سرمایه گذاری لازم را در کار جدید ارائه می‌کنید.

قسمت هفتم: آیا از من سوالی دارید؟

ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق
ترفندهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق

به احتمال زیاد می‌دانید که بدترین پاسخ به این سوال “خیر” است. زمانی که کارفرما از شما چنین سوالی می‌کند، باید پاسخ آماده‌ای برای آن داشته باشید اما هرگز نباید از عبارت‌های منفی مثل “خیر”، “آیا سابقه من را بررسی می‌کنید؟”، “مرخصی‌های من چقدر است؟” یا “آیا قیمت محصولاتتان تخفیف هم دارد؟” استفاده نمایید.

اگر که در مورد شرکت جدید تحقیق کرده باشید، مطمئنا می‌توانید به سادگی با ارائه پرسش‌های خوب به این سوال پاسخ دهید. شما همچنین می‌توانید در رابطه با مواردی که تا به این نقطه در مورد فرصت شغلی جدید در مصاحبه مطرح نشده‌اند، صحبت کنید. نداشتن سوال، برای مصاحبه‌گر به معنی نداشتن علاقه و انگیزه برای ایفای نقش در فرصت شغلی جدید تلقی می‌شود. موسسه فست کامپنی (Fast Company) در این زمینه می‌گوید:

هیچ پاسخی یکسانی برای این سوال وجود ندارد اما مدیران حرفه‌ای معتقد هستند که مطرح نکردن سوالی در این نقطه یکی از بدترین اشتباهاتی است که شخص متقاضی کار مرتکب آن می‌شود.

حرف آخر

بعضی از افراد در طول مصاحبه‌های کاری آرامش خوبی دارند یا حداقل تظاهر می‌کنند که راحت و آسوده هستند، با این حال مصاحبه‌های کاری از پرفشارترین موقعیت‌هایی هستند که یک شخص در طول عمر خود با آن‌ها روبرو می‌شود. اجازه ندهید که سوالاتی مثل پرسش‌های فوق موقعیت کاری جدید را از شما بگیرند. آماده شدن برای گذراندن یک مصاحبه کاری با موفقیت کامل به ویژگی‌هایی بیشتر از ظاهر مناسب و بیان خوب وابسته است؛ از این رو توصیه می‌کنیم که برنامه ریزی کنید، آماده باشید و اطلاعات لازم را به دست آورید تا بتوانید مصاحبه کاری مورد نظر را به خوبی پشت سر بگذارید.

نظر خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید